30 July 2009

Laskar Pelangi

'Insan berfikiran tinggi gemar berkata tentang ilmu,
Insan berfikiran sederhana gemar berkata tentang peristiwa,
Insan berfikiran rendah gemar berkata tentang insan lain.
Mudah-mudahan kita akan menjadi manusia yang lebih baik kelak...'


Sesungguhnya....
Dalam menjalani hidup ini, kita cuba untuk melakukan yang terbaik tapi ia tidak semudah yang direncanakan. Kita berusaha menyediakan sesuatu yang paling istimewa untuk orang tersayang, tapi sering kali kita gagal melaksanakannya.
Kita berusaha memberikan yang terbaik untuk anak-anak, namun bukan mudah melakukannya. Anak-anak pula cuba untuk meraih perhatian serta menunjukkan betapa mereka juga sayangkan ibu dan bapa, tapi bukan semua ibu bapa memahaminya...

Wahai teman...
Kenapa perlu diungkit andai ia bisa melukakan...
Kenapa dipertikai pabila ia lebih baik unt di diamkan...
Dalam hati tersirat kekecewaan...
tapi kita tabah menghadapi segalanya...

Aku mengerti dan tahu...
terlalu banyak yang ingin diperkatakan...
tapi, fikiran ku sentiasa bejat tatkala memandang dirimu
bagaikan terhampar hijab antara kau dan aku
maka aku hanya mampu menunduk berserah pada yang Esa...
walau racun menjalar di hati
ku ubati dengan ayat-ayat suci...
ku harapkan air dingin menjirus ke dalam hati yang dijangkiti virus sebaran Syaitan dan Iblis.
namun tidak semua mampu diluahkan...

Kadang aku leka dalam melalui liku2 hidup di dunia...
kadang aku alpa dengan ketentuan dan takdir tuhan...
Pabila resah menjerut jiwa...
Diriku hilang disebalik titisan-titisan mutiara..
Awan mendung kini menyelubungi hidupku...
Aku ingin lari sejauh-jauhnya...
Lari dari semuanya....
Aku cuba untuk redha dan pasrah...
Tiada kudrat untuk menghadapi dugaan ini...
Aku ingin lari sejauhnya mencari pelangi hidupku....
pergilah mendung...
berikan mentari pelangi hidupku....


No comments:

Tinggalkan Jejak di sini