29 August 2010

Babi berbulu....

  Alamak... baru tahu ada spesis babi yg berbulu...mcm biri-biri lak....
 Hati-hati memilih barangan berbulu

Sheep or pig? The mangalitsa was bred from hardy Hungarian pigs (Bakonyi and Szalontai) crossed with the Ĺ umadijas from Serbian. It is totally swine. It produces less meat then the naked pink pigs you\'re used to seeing, so it has become quite rare. Image credit: Dreamstime



Sheep or pig? The mangalitsa was bred from hardy Hungarian pigs (Bakonyi and Szalontai) crossed with the Ĺ umadijas from Serbian. It is totally swine. It produces less meat then the naked pink pigs you're used to seeing, so it has become quite rare. Image credit: Dreamstime

HATI-HATI…… 


  


JAKIM, mainkan peranan.. Jangan tunggu hasil produk haiwan ini sampai ke dalam rumah umat Islam di Malaysia. Lebih teruk lagi kalau hasil bulu haiwan ini dibuat sejadah hamparan masjid, kopiah, permaidani dan produk untuk kegunaan muslim. Ingatlah, agenda kafir untuk mempersendakan kesucian agama Islam takkan berhenti selagi kita tidak menuruti jalan mereka. 


  


Umat islam, perlu berhati-hati… 

 

 

HATI - HATI, INGAT BULU KAMBING, TAPI BULU BABI RUPANYA printer friendly << Back








Keliru nih..  kalau ada produk bulu babi gini,macamana nak tahu?
 JAKIM kena keluarkan garis panduan cepat.


Babi Mangalitsa yang aslinya berasal dari 
Austria dan Hungaria







MASYALLAH...!!!!! MAKIN MENJADI2 ORG YAHUDI HENDAK 
MENGHANCURKAN UMAT ISLAM.SUDAH MASANYA KITA 
MEMPERTAHANKAN MARUAH UMAT ISLAM,
TAK GUNA HANYA BERHARAP PD PIHAK BERKUASA SAJA.!!!!
 MARI SEMUA UMAT ISLAM KITA SAMA2 MEMPERTAHANKAN MARUAH 
dan  KESUCIAN AGAMA ISLAM.ALLAHHUAKBAR...ALLAHHUAKBAR.....!!!!

22 August 2010

Ikhtilat

Before we go to this entry regarding IKHTILAT...
i just want to thz the author of http://budakbebal.blogspot.com for allowing me to share her work...
i think her entry is one piece of good knowledge that should be shared with everyone...
Honestly...
i didnt know anything about ikhtilat...its a new input for me...
well..what do u expect?im not from a SMKA school..
but that doesnt mean i dont want to learn...
so lets read her entry regarding ikhtilat...
untuk mereka yang mencari redha Illahi...



Assalamualaikum…
Masihkah ingat rakan-rakan yang pernah belajar di sekolah agama, tentang satu istilah yang tidak asing lagi iaitu“IKHTILAT”. Kami orang amatlah pasti bebudak sekolah agama memang tidak asing lagi dengan istilah ini. Lagi-lagi yang menjadi ahli BADAR(Badan Dakwah) (kat sekolah ken..BALADI) memangla mereka ni amat2lah peka dengan situasi IKHTILAT ni. Ingat lagi masa sekolah dulu, sebab nak elakkan daripada ikhtilat berlaku, maka telah diasingkan tempat belajar muslimat dan muslimin( ada bangunan lelaki dan banguna perempuan). Bahkan masa rehat lelaki dan perempuan pun lain bagi mengelak ikhtilat ni berlaku (mungkin korang tak rasa akan situasi macam ni, sekolah ken ni memang dahsyat la). Kami berdua bukanlah orang yang selayaknya membicarakan pasal ikhtilat ni, tetapi sebagai yang memegang amanah untuk menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.

IKHTILAT
Dari segi bahasa ikhtilat ini ialah : pergaulan sesuatu dengan
sesuatu. Manakala menurut istilahnya ialah : pergaulan lelaki dan perempuan yang ajnabi ditempat yang sama pada waktu yang sama, sama ada dalam kumpulan atau sendirian. Yang mana pergaulan ini boleh berlaku bertegur sapa dan bertemu muka. Atau lebih tepat ialah prhubung yg bukan syarie diantara lelaki n ppun bukan muhrim..X kisah la same ade dengan prjumpaan,chatting,percakapan n same waktu dengannya..Setiap ikhtilat haram di sisi agama Islam..
Bagaimana ikhtilat yang dibenarkan dan ikhitlat yang dilarang?. Itu yang menjadi permasalahan. Pada masa sekarang yang serba moden ini, banyak situasi ikhtilat yang terpaksa kita hadapi iaitu ketika ditemuduga ketika memohon pekerjaan, ikhtilat antara guru dan murid di dalam kelas, pergaulan lelaki dan perempuan didalam kenderaan awam (BAS, LRT dan KTM) dan sebagainya. Sekiranya kita nak mengelak dari ikhtilat ini amatlah susah, maka oleh itu kita akan meliaht terlebih dahulu kepada maqasid syariah untuk menetukan adakah ikhtilat itu ada perharusan didalam sesuatu keadaan.

Mengapa ikhitlat itu dilarang? Daripada firman Allah yang bermaksud : “ dan jangan kamu dekati perbuatan zina”. Daripada ayat ini maka segala bentuk perbuatan atau apa jua tindakan yang membawa kepada zina amatlah dilarang. Ini kerana Allah meletakkan jangan kamu dekati, dari segi zahirnya kita akan fahami jangan kamu lakukan zina dan juga perkara yang boleh menghampiri zina.

Bagaimana boleh berlaku zina? Bagaimana permulaan zina? Apa jua perhubungan yang boleh membawa kepada zina maka hendaklah dihindari. Ust Hasrizal ada beri contoh “Tiadalah pula dinyatakan bilangan SMS yang perlu dihantar sehari oleh Rasulullah. Sesungguhnya kamu dibenarkan ber’SMS’ sebanyak mana kamu mendapat SMS percuma daripada mana-mana syarikat telekomunikasi yang kamu langgani.Takde hadis ni,cuma yang boleh kita pakai ada satu hadis, Apabila kamu merasakan ia maksiat,maka tinggalkan ia. Kalau awak mesej dengan kekasih awak untuk bertanya khabar atau sebagainya tanpa ada nafsu,kalau SMS ke-4 itu tiada nafsu dan SMS ke-5 tu ada nafsu,maka yang ke-4 itu halal yang ke-5 itu haram.”
    Ada beberapa keadaan ikhtilat itu diharamkan:
  1. Berdua-duaan antara lelaki dan perempuan (Muttafaq `alaih)
  2. Tidak menunduk pandangan Ghaddul Bashar (kat Nilam Puri amatlah ditekankan Ghaddul Bashar
  1. Tidak menutup aurat
  2. Bertabarruj
  3. Berkomunikasi dengan suara menggoda

    Diharuskan ikhtilat dalam beberapa keadaan :
  1. ikhtilat didalam urusan jual beli
  2. melakukan kerja kehakiman (didalam perbicaraan)
  3. melaksanakan amar ma’ruf nahi mungkar
  4. didalam kenderaan awam
  5. tujuan belajar
  6. dan beberapa keadaan yang dalam adatnya berlaku percampuran tetapi hendaklah menjaga adab2 islamiah

    Keadaan apabila berikhtilat lelaki dan perempuan :
  1. setelah urusan itu tidak dapat diselesaikan bersama kaum sejenis
  2. ringkaskan kata-kata dan ayat
  3. tundukkan hati ( banyakkan istighfar la)
  4. tundukkan pandangan (coz dari mata jatuh kehati) tapi janganla sampai ada kes terlanggar tiang coz tundukkan pandangan plak ok
  5. mempercepatkan urusan, bincang yang perlu sahaja… jangan meleret-leret

Teringat syair ust akhil hay
“Duduk jauh berkirim surat .
Bila berjumpa, tangan berjabat.
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.
Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?
Kita 'bukti' lah kita buat.
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah pula anak-anak yang tak cukup sifat.
Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di merata tempat.
MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.
Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.
Inilah dia fenomena masyarakat.”
.

thz for allowing me to share diz :)

20 August 2010

Aku Tinggalkan dia DEMI ALLAH....

Aku Tinggalkan Dia Demi Allah





Namamu kah yang tertulis di luh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?


Aduhai pria.
Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.Jawab!
Kau takkan pernah dapat memberi jawapan
Kerna jawapannya bukan ditanganmu
Tetapi di tanganNya.
Di tangan Tuhan kita; Allah
Tuhanku dan Tuhanmu
Gelisahku memikirkan dirimu
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku



Aduhai pria
Maafkan aku.
Ketakutanku padaTuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu
Jemput diriku pabila waktunya tiba
Sebelum sampai saat itu,biarkan aku sendiri bersama Si Dia
Akan kucipta cinta bersama Dia
Sebelum kucipta cinta antara kita
Jadilah dirimu kumbang yang hebat
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar




"i leave him for the sake ofAllah"







Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu sayang
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti
Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu daripada yang sekarang(permulaan).
Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan kurnia-Nya kepadamu ,
lalu (hati) kamu menjadipuas.[Ad dhuha: 4 & 5]



Untuk itu
Aku tinggalkan dirimu padaNya
Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu.
Tidak ada suatu binatang melata melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya.
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.(Allah Maha Adil)[Hud: 56]
usah bersedih atas perpisahan sementara ini
jika benar dia tercipta untukmu
tiada apa yang dapatmenghalangnya
sebelum saat itu tiba berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan
mohonlah padanya dengan penuh mengharap



Yakinlah pada janji Allah!
Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji,
dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula),
dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik
dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yangbaik (pula).
Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu).
Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)[An Nur: 26]



Beruntunglah kamu !
tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita
Allah memilihmu sayang
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini
maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu(jalan) kefasikan dan ketakwaannya
sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya[ As Syams: 8-10]




Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:"Tuhan kami ialah Allah"
kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu[Fussilat:30]
Dan tika kamu merasa lemah
Mohonlah kekuatan dariNyaAllah itu dekat
yakin pasti
Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
maka mohonlah perlindungan kepada Allah.
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui[Fussilat:36]



shared from (iluvilslam...)

15 August 2010

indahnya akhlak dia.....

"Cinta itu cahaya sanubari,
kurniaan tuhan fitrah insani
dan dimana terciptanya cinta
disitu rindu bermula
semua kerana cinta yang pahit manis dirasa
menghibur nestapa merawat duka damai di jiwa...
terpadam api benci permusuhan terjalinlah kasih sayang
begitulah cinta yang diidamkan tanpa nafsu yang dicemarkan"
[mestica]


there's a vast difference between LIKE and LOVE....
usually we always make mistake in deciding whether we LIKE it or we LOVE it...
as for me...i still cant decide whether i like him or i love him....

i dont want to like you
and i dont want to fall in love with you
that's the fact because...
trettttt too many reasons
but somehow...
ada ketenangan di situ
akhlak yang indah
kata-kata yang sentiasa menyedarkan kekhilafan diri
aku terpikat
terpikat dengan peribadinya...
namun siapalah aku untuk mendekati
terasa kerdil diri ini...


wahai lelaki...contohilah yusuf itu...
binalah akhlak mu agar dapat menjadi khalifah sejati...

the least i can do is to be a better muslimah so that i can get someone as good as you
there's still lots of thing to be done to be at the same par with you..

Touch the sky





As life goes on,
I’m starting to learn more and more about responsibility
And I realize everything I do is affecting the people around me
So I want to take this time out to apologize for things that I've done
And things that haven't occurred yet
And things that they don’t want to take responsibility for
I’m sorry for the times that I had to go
I’m sorry for the fact that I did not know
That you were sitting home just wishing we
Could go back to when it was just you and me
I’m sorry for the times I would neglect
I’m sorry for the times I disrespect
I’m sorry for the wrong things that I’ve done
I'm Sorry for the things that I did not say
Like how you are the best thing in my world
I understand that there are some problems
And I am not too blind to know
All the pain you kept inside you
Even though you might not show
If I can't apologize for being wrong
Then it’s just a shame on me
I’ll be the reason for your pain
And you can put the blame on me

13 August 2010

SK Seri Indah :D

School Experienced



our first S.E is in this school... SK Seri Indah...bak kata seorang sahabat dr IPG TB... Semuanya indah2 belaka...hihihi
This time, i dont want to describe what i've been doing in this school yet..
but i want to share something interesting that happened this morning
at 7.30am on the 13th of August 2010...
hehehhe


This picture is one of the support staff at SK Seri Indah. ..known as Pak cik bakar.. He asked me to candid him giving bread crumbs to this pigeon...nice one... all the birds here is very friendly..
when i saw him giving bread crumbs, it reminds me of the time in trafalgar square.... lots of pigeon...
but this is not what i want to share with u...there is another interesting thing today...
hehehhe



TADAAAA!!!!




cute heh diz lil fellow???
heheh but poor him...
sepandai2 tupai melompat, akhirnya kena kurung dalam sangkar..
huahua
he's soo cute!
this is called musang pandan....
i was told by the gardener...
kata mereka..
ini anak musang...
bapak dan mak musang bermaharajalela di sekolah menengah di sebelah SK Seri Indah..
hehhee
cam funny je..
anak2 g skola rendah...mak ngan ayah g skola menengah
hey children~look at this lil fella...
he also wants to study..
but u guys keep skipping school..
aiyohhh
diz lil fella really attract me as i never in my life seen a musang@ fox..
huahuahua
the one i used to see is on the tv..but not a real one..
sooo cute!
and guess what?
when i keep saying "eee chumeelllnya!"
then the HM responds,
"amek la bwa balik...bela kt maktab..kenangan dr SK Seri Indah"
chill giler lah HM skola SK Seri Indah..
and for sure la we all burst out with laughter kan..
hehehhe
gonna miss this school for its warm and friendly environment...
:)

RSS Feed : http://hijabalam.blogspot.com

12 August 2010

Love letter

Unforgettable Love...

"And all the roads that lead you there were winding And all the lights that light the way are blinding There are many things that I would like to say to you But I don't know how" - Oasis

suddenly i feels like blogging back...

There are many things that i would like to say but i dont know how...
and maybe...the best way i can do is to send a LOVE LETTER to ALLAH....

With all the pain lingering inside..
i keep praying that
if i am going to fall in love again...Allah, plz let me love the person who loves you first. ahead of everything...
"Ya Allah..andai aku ditakdirkan jatuh cinta, labuhkanlah cinta ku kepada dia yang terlebih dahulu melabuhkan cintanya kepadaMu Ya Allah"

Jauhkanlah juga aku dari cinta nafsu dan cinta syaitan....sesungguhnya aku rindu akan keredhaan dan ketenangan dari Mu ya Allah...

Ya Allah..bantulah aku untuk memelihara cinta ini sebaiknya...
Aminn...

11 August 2010

coming back is not a good idea

MESS?
not that messy...
but somehow, ur presence makes me think a lot...
sometimes, i just wonder..
why must you come back?
its been a year..
i'm glad to hear from you..
but ur presence only worsen what is already worst....
i've been thinking about you and how we used to be back then....
all the memories keep coming back one by one....
its hard when the one you are fighting with is your self...
you don't know how much i've put my effort to continue living...
and yeah~i oso dunno how you've been doing..
cant say anything bout it oso..
but u seems happy living with ur new life..
maybe you can already accept ur fate eh?
:) hope so...
hmm luahan pelangimalam....
its hurt to let everything go....
it hurt me more when u come back and start reminiscing the good old days we used to have...
i like it when i know u still remmber..but at the same time..it oso hurt me...
what are you trying to say dear u?
hope that you will live well...
thz for dropping by...i'm glad..
but now..u r making it worst when i cant continue walking....
all the pain is coming back after all the hard work i put to seal everything deep inside...
well~it wont do anything ayte even though how much i sighed...
live well..


Tinggalkan Jejak di sini