22 April 2010

takut kepada Allah swt

"... Ingat!sesungguhnya dalam jasad(manusia) ada segumpal darah. Jika ia baik, maka baiklah jasad seluruhnya.Jika ia rosak, maka rosaklah jasad seluruhnya.Ingat!itulah hati..."

-Hadis riwayat Bukhari dan Muslim-

Tanda-tanda takut kepada Allah itu kelihatan dalam tujuh perkara ..

1. pada lisannya - dia menghindarkan drpd dusta, ghibah, menyebar fitnah, berbual kosong dan banyak berckp.Malah byk menyibukkan diri berzikir dan membaca alquran dan muzakarah ilmu.

2. pada hatinya - dia membuang rasa permusuhan, kebodohan dan kedengkian terhadap sahabatnya.

sabda rasulallah saw " hasad itu dapat memakan kebaikan sebagaimana membakar kayu"

3. pada pandangannya - dia tidak suka memandang pada makanan,minuman,pakaian atau hal2 lain yang haram.tidak pula terpikat pada dunia.tetapi dia memandangnya dengan mengambil iktibar.

sabda Rasulallah SAW " barangsiapa yang memenuhi matanya dengan perkara haram, maka Allah akan memenuhinya drpd api pada hari kiamat"

4- pada perutnya - maka perutnya tidak diisi barang yg haram.

sabda Rasulallah SAW " manakala sesuap drpd barang haram masuk ke perut seseorang, maka seluruh malaikat di langit dan di bumi melaknatinya selama sesuai atau seteguk barang itu berada dalam perutnya.jika dia mati dalam keadaan demikian maka tempatnya adalah Neraka"

5- pada kedua tangannya - tidak menggunakan untuk perkara yg haram. tetapi hanya menggunakannya unt taat pd Allah SWT.

6- pada langkah kakinya - dia tidak berjalan untuk maksiat.hanya melangkah unt taat kepada Allah, mencari keredhaanNya serta unt bergaul dgn para ulama dan org2 soleh.

7- ketaatanya. - dia menjadikan ketaatanya semata-semata untuk mencari keredhaan Allah swt. Takut pada riak dan munafik.


"jangan engkau berputus asa terhadap rahmat Allah" - (Q.S. Asy Syura : 28)

Rasulallah SAW bersabda :

" ketika tubuh seorang hamba bergetar kerana takut pada Allah swt, maka berguguranlah dosanya bagaikan dedaunan jatuh dr pohonnya"


buat renungan bersama... :)
sama2lah kita memuhasabah diri...

No comments:

Tinggalkan Jejak di sini