14 October 2010

Perutusan Cinta

Bab 1 : Emosi

Urusan ini perutusan cinta..cinta sesama manusia dan sesungguhnya cinta Illahi...



Tahukah??

"Emosi amarah manusia adalah aura yang paling manis dan paling suka dihisap SYAITAN.Syaitan akan sentiasa membuat anak Adam meluap-luap aura 'merahnya'. Syaitan akan membisikkan tipu dayanya agar anak Adam sentiasa hidup dipacu akal yang memancarkan emosi-emosi yang terpedaya!"




Tahukah juga...

" Persepsi dunia adalah analisa otak menggunakan input-input deria yang lima. Setiap saat berlalu, otak menyimpan memori. Berdasarkan memori, otak menjangkakan masa depan."



dan di kala itu........




"Syaitan sentiasa membisikkan agar otak tegas mahu melihat masa depan mengikut analisanya, tanpa mempertimbangkan hal-hal yang lebih besar, lebih bersifat adil untuk semua. Kita mahu semua orang memuji kita, ikut cakap kita, dan kita mahu sesuatu itu sebegini dan langsung tidak boleh sebegitu (mngikut apa yang kita nak je). Dan apabila realiti dunia mengingkari analisa otak kita, emosi kita akan meluap-luap. Ego kita akan keras seperti batu. Dan............di saat itu, SYAITAn melompat girang...."




Namun begitu...


" Syaitan juga cukup risau melihat orang beriman yang tenang. Sentiasa bersabar, tidak mengikut emosinya dan sentiasa menilai tindakanya untuk kebaikan semua, bukan untuk kepentingan diri sendiri. Syaitan gelisah melihat mereka(manusia) mampu senyum walaupun melihat kemahuan mereka diingkari sebentar tadi..."


*rasa terpanggil tak untuk berlawan dengan syaitan?yakni berlawan dengan nafsu kita sniri?* think people think...


Sedar tak manusia bahawa kita sering diperdaya syaitan dan iblis?
further explanation cane kita diperdaya syaitan..g baca sniri kt novel Xarine.. :P




(p/s : karya dan input adalah dari novel Xarine..hamba hanya berkongsi apa yang dibaca...)

No comments:

Tinggalkan Jejak di sini